loading...
شیمی نوین
آخرین ارسال های انجمن
امیرحسین قدیری بازدید : 383 چهارشنبه 15 آبان 1392 نظرات (0)

كارى نامى مشترك براى يك درخت و يك گياه علفى است. درخت كارى در مناطق گرمسيرى جنوب شرق آسيا می رويد، داراى برگهايى معطر است و به عنوان چاشنى در پخت و پز كاربرد دارد.

اين چاشنى در طب سنتى از جايگاه ويژه اى جهت بهبود ناراحتی هاى دستگاه گوارش و درمان بيمارى قند خون برخوردار بوده است و اثرهاى ضد التهابى و پاداكسندگى آن ثابت شده است.  كارن ماده شيميايى اصلى برگ كارى و مسئول بو و مزه آن شناخته شده است.

علف كارى، گياهى است كه در سواحل مديترانه می رويد و در تهيه غذا جايى ندارد. گرد كارى مخلوطى از ادويه هاى گوناگون است كه زردچوبه جزء اصلى آن به شمار می رود و به خاطرِ داشتنِ ماده اى شيميايى به نام كوركومين در درمان آلزايمر و سرطان اثرهاى چشمگيرى از خود نشان می دهد.



كارى نامى مشترك براى يك درخت و يك گياه علفى است. درخت كارى در مناطق گرمسيرى جنوب شرق آسيا می رويد، داراى برگهايى معطر است و به عنوان چاشنى در پخت و پز كاربرد دارد.

اين چاشنى در طب سنتى از جايگاه ويژه اى جهت بهبود ناراحتی هاى دستگاه گوارش و درمان بيمارى قند خون برخوردار بوده است و اثرهاى ضد التهابى و پاداكسندگى آن ثابت شده است.  كارن ماده شيميايى اصلى برگ كارى و مسئول بو و مزه آن شناخته شده است.

علف كارى، گياهى است كه در سواحل مديترانه می رويد و در تهيه غذا جايى ندارد. گرد كارى مخلوطى از ادويه هاى گوناگون است كه زردچوبه جزء اصلى آن به شمار می رود و به خاطرِ داشتنِ ماده اى شيميايى به نام كوركومين در درمان آلزايمر و سرطان اثرهاى چشمگيرى از خود نشان می دهد.




كارى به طور مشترك در اشاره به درخت كارى، گياه كارى و زردچوبه هندى مورد استفاده قرار مى گيرد كه هريك خواص متفاوتى دارند و حتى نام هاى گياه شناختى درخت كارى با گياه آن متفاوت است.

درخت كارى گياهى بومى هند بوده، در مناطق گرمسيرى بويژه جنوب شرقى آسيا مى رويد. متداول ترين كاربرد اين گياه، استفاده از برگ هاى پَرمانند، معطر و تلخ مزه آن است كه به عنوان چاشنى در تهيه غذا به كار مى روند.

واژه كارى در تاميل  مهم ترين زبان جنوب هند  به معنى سوپ يا سُس است. در جنوب هند ادويه كارى در رنگ هاى سرخ، زرد و سبز سر سفره ها همراه نان يا برنج خورده مى شود كه البته بجز كارى مواد ديگرى را نيز دربردارد. در دهه هاى اخير استفاده از اين چاشنى نه تنها در كشورهاى نزديك هند بلكه در اروپا نيز رواج يافته است.

برگهاى كارى در بازار به صورت خشك شده به فروش می رسند. در خشك كردن برگها از دو روش استفاده می شود؛ خشك كردن به طور طبيعى و در هواى گرم و ديگرى، خشك كردن در دستگاه مايكرو ويو. گفتنى است كه نمونه هاى خشك شده در مايكرو ويو، از تركيب هاى فنولى بيشتر و در نتيجه، فعاليت پاداكسندگی بالاتری برخوردارند.

 

تركيب هاى شيميايى

هر صد گرم برگ كارى شامل 66 گرم رطوبت،6.1 گرم پروتيين، 1 گرم چربى، 16 گرم کربوهیدرات، 4.2 گرم مواد معدنی ازجمله كلسيم، فسفر و آهن است و ويتامين هايى همچون نيكوتينيك اسيد ويتامين B5 و ويتامين C نيز در آن وجود دارد.

از تقطير عصاره برگ كارى در فشار زياد، مايع روغنى فرّارى به دست مى آيد كه تجزيه آن به كمك روش هاى دستگاهى، وجود 39 تركيب شيميايى را در آن نشان مى دهد. مهم ترين اين تركيب ها را 3-كارن به مقدار 54 درصد، و كاريوفيلن به مقدار 9 درصد تشكيل مى دهند.

برخى از تركيب هاى روغنى موجود در كارى عبارتند از: بتافلاندرن ، بتا الِمِن ، ليمونن، آلفاسِلينن ، آلفاپينن، بتاپينن و... گفتنى است كه بسته به محل رويش درخت كارى، مقدار اين تركيب ها در برگ كارى متفاوت است چنان كه در شمال هند مقدار آلفافلاندرن، آلفا و بتاپينن موجود در برگ ها بيش تر است درحالى كه در درخت هاى جنوب هند آلفا  سلنين و آرومادندرن بيش تر وجود دارد.

3- كارن مايعى بى رنگ، با بويى شيرين است كه چگالى كم تر از آب دارد. اين ماده با گونه هاى كاهنده در جريان واكنشى گرماده، گاز هيدروژن توليد مى كند. هم چنين در حضور كاتاليزگرهاى اسيدى در واكنش هاى افزايشى و گرماده به توليد پلىمر مى پردازد.

كاريوفيلن يكى ديگر از اجزاى موجود در برگ كارى است. اين ماده مانند ديگر اعضاى خانواده خود ترپن ها دستخوش واكنش اكسايش و نوآراى قرار می گيرد. اين تركيب از اجزاء اصلى روغن ميخك، شاهدانه، رزمارى و فلفل سياه است و از خود اثر ضدالتهابى نشان مى دهد.


گياه كارى

درختچه هاى اين گياه بيشتر در كشورهاى حاشيه درياى مديترانه، بويژه در تركيه می رويد.

از گل اين درختچه اسانسى استخراج می شود كه به عنوان طعم دهنده در شيرينى، بستنى، آدامس و نوشابه استفاده می شود. مواد اصلى موجود در گل و ساقه اين گياه را ليمونن و لينالول تشكيل می دهند كه خاصيت ضد قارچ از خود نشان می دهند.

ليمونن و لينالول نيز ازجمله مونوترپن ها به شمار مى روند و در عصاره بيش تر ميوه ها و سبزيجات يافت مى شوند. مونوترپن ها داراى دو واحد ايزوپرن هستند. اكسايش و نوآرايى آن ها به تشكيل خانواده اى از تركيب ها با عنوان مونوترپنوييدها مى انجامد.

ليمونن يك مونوترپن تك حلقه اى است و در اسانس ليموترش، پرتقال، زيره و شويد وجود دارد و عامل طعم تلخ ليمو و مركبات به شمار مى رود. اين تركيب كه از سرطان سينه، كبد و ريه جلوگيرى می كند از واكنش حلقه زايى گرانيل پيرو فسفات به دست مى آيد.

لينالول يك مونوترپن خطى است كه از واكنش هاى افزايشى همراه با اكسايش و نوآرايى تشكيل می شود. هر دو انانتيومر راستگرد و چپگرد لينالول در طبيعت مشاهده شده است. لينالول در تهيه بسيارى از فراورده هاى بهداشتى همچون صابون، شامپو و محلولهاى شست و شو كاربرد دارد. بنابه پژوهشها بوييدن اين ماده، از شدت اضطراب در جانوران آزمايشگاهى می كاهد.

 

زردچوبه هندى يا گرد كارى

هم چنان كه درخت كارى ويژگى ها و كاربردهايى متفاوت از گياه علفى كارى دارد، خواص گَرد كارى نيز از آن دو متفاوت است.

گرد كارى ادويه اى است كه چاشنى هاى گوناگون ازجمله زيره سبز، سير، زنجبيل، دانه رازيانه، دارچين و خردل را دربر دارد. جزء اصلى اين ادويه را زردچوبه تشكيل مى دهد و با وجود اين كه نام كارى به آن داده شده است، مقدار كارى در آن بسيار اندك است. زردچوبه خود از سه تركيب اصلى تشكيل يافته است؛ دِمتوكسى كوركومين ، بيس دِمتوكسى كوركومين و كوركومين. از اين ميان كوركومين جزء اصلى و فعال زردچوبه به شمار مى رود.

پژوهش ها نشان مى دهد كه اين تركيب در حفاظت از مغز و اعضاى بدن دخالت دارد چنان كه از رشد سلول هاى سرطانى جلوگيرى مى كند و در درمان آلزايمر سودمند بوده است. درحالى كه در ايالات متحده، از هر 8 نفر در سن بالاى 65 سالگى يك نفر به آلزايمر مبتلا مى شود، در سرزمين هاى شرقى بويژه هند كه مصرف اين ادويه بالاست اين بيمارى نادر است.

پژوهشگران در دانشگاه تگزاس دريافته اند كه 6 هفته پس از آغاز درمان سرطان با اين ماده، توده هاى سرطانى دست كم 70 درصد نسبت به قبل كوچك تر مى شوند. از سوى ديگر خواص پاداكسندگى كوركومين در درمان بيمارى سخت شدن رگ ها مؤثر است و مقدار كلسترول را در رگ ها كاهش مى دهد. در گذشته هاى بسيار دور هنديان از زردچوبه در فرونشاندن تورم ناشى از زخم يا چرك استفاده مى كردند. پس از آن نيز زردچوبه، به عنوان يك داروى غير استروييدى با اثرهاى ضدالتهابى چشم گير در درمان دردهاى روماتيسمى مورد استفاده قرار مى گرفت.

 

ارتباط ساختار با عمل در كوركومين

خاصيت پاداكسندگى كوركومين مربوط به وجود پيوندهاى دوگانه مزدوج در ساختار آن است كه در ميان گروه هاى فنولى و انولى جاى دارند و با راديكال هاى آزاد وارد واكنش شده، از اكسايش سلول ها و رشته هاى DNA جلوگیری مى كنند. اثر پاداكسندگى كوركومين بيش تر از گرو ههاى فنولى آن سرچشمه مى گيرد.

يكى از كاستی هاى كوركوميل كم بودن انحلالپذيرى آن است. جهت رفع اين كاستى در سال 2007  يك نانوپلیمر از اين تركيب ساخته شد كه در آن از بر همكنش كوركومين با مواد مؤثر سطحى استفاده شده است به اين ترتيب كه، در مخلوط گونه هاى فعال همچون ميسل ها، اين ماده پروتون خود را از دست می دهد يا تجزيه می شود.

 

نتيجه گيرى

كارى با مواد شيميايى مناسبى كه دربردارد چه به صورت خالص و چه در حالت مخلوط با ادويه هاى ديگر، خواص درمانى خوبى در برابر بيمارى ها از خود نشان مى دهد. براى نمونه، گرد كارى كه به زردچوبه هندى معروف است از مواد مؤثرى براى درمان دو بيمارى كشنده عصر كنونى، يعنى سرطان و آلزايمر برخوردار است.





منبع:رشد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • دعوت به همکاری

    خبرنامه

    برای اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه شیمی نوین عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود.

    در مستطیل اول نام و در مستطیل دوم ایمیل خود را وارد کنید.




    دانلود نوار ابزار شیمی نوین
    Get our toolbar!
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1107
  • کل نظرات : 208
  • افراد آنلاین : 83
  • تعداد اعضا : 11043
  • آی پی امروز : 223
  • آی پی دیروز : 75
  • بازدید امروز : 379
  • باردید دیروز : 202
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 379
  • بازدید ماه : 379
  • بازدید سال : 38,991
  • بازدید کلی : 1,586,178
  • کدهای اختصاصی